תפריט צור קשר חיפוש
  • אודות |
  • רפואת נשים |
  • קורונה |
  • בעיות רפואיות |
  • מאמרים ומחקרים |
  • מספרים עלינו |
  • טיפול בתזונה |
  • חנות |
  • צרו קשר |
  • 03-7447555
    יוטיוב פייסבוק צור קשר דף הבית של המרפאה

    היריון בטעם מר - המדריך המלא לבחילות בהיריון

    שש שנים חיכתה אלונה לפני שהרתה בפעם השנייה, אף שהיא ובעלה השתוקקו לילד נוסף. בכל פעם שחשבה על ההיריון נתקפה חרדה. ההריון הקודם היה התקופה הקשה בחייה: את הבחילות הראשונות, שהגיעו בסביבות השבוע השישי, קיבלה בהשלמה, כחלק בלתי נפרד ממעגל החיים. "בהתחלה התייחסתי לבחילות כאל אישור שההיריון קיים והכול תקין, היה בהן אפילו משהו מרגיע", היא נזכרת. הן הופיעו בעיקר לפנות ערב, בעיקר כשלא אכלה כמה שעות. "מהר מאוד הכול העלה בי בחילה. לא יכולתי להכניס כלום לפה, אכלתי רק פיתות וקרקרים".

    רוב הנשים יחוו רמה כזו או אחרת של בחילות במהלך ההיריון, שמתחילות לרוב בשבועות החמישי או השישי ומסתיימות בשבועות ה-16-12 ולעתים ממשיכות גם לשלבים מאוחרים יותר. הן לא מסוכנות לאם או לעובר, ואפשר להתמודד איתן באמצעות מנוחה, שתייה מרובה, תרופות נוגדות חומציות והתאמות תזונתיות. אבל חלק קטן מהנשים חוות מצב חמור יותר, היפראמזיס גראבידארום. (Hyperemesis Gravidarum) נשים אלה סובלות מהקאות מרובות, חוסר תיאבון, כאבי ראש, ירידה במשקל ושינויים במאזן האלקטרוליטים. מצב זה עלול להוביל להתייבשות, להתעלפויות ולחסר תזונתי. במקרים כאלה יש לעיתים צורך באשפוז למניעת התייבשות לנטר את המלחים. זה גם היה מצבה של אלונה, שהחלה לפקוד את בית החולים באופן תדיר.

    "בשלב מסוים התחילו גם הקאות והרגשתי זוועה", היא נזכרת. "הייתי חלשה מאוד, ירדתי במשקל ומאוד חששתי לעצמי ולעובר. הייתי באפיסת כוחות, פחדתי לנהוג ונשארתי הרבה בבית. כמה פעמים גם התעלפתי, ואז הגעתי למיון, קיבלתי אינפוזיה וחזרתי הביתה רק אחרי יומיים".

    הסיבה לבחילות בהיריון אינה ברורה, אולם ככל הנראה היא קשורה לעלייה ברמות הפרוגסטרון הגורם להאטה בפעילות המעיים, להשפעה של העלייה בהורמון ההיריון בטא HCG, ולשינויים ברמות הסוכר בדם. שכיחות הבחילות עולה בהריון רב עוברים, ככל הנראה על רקע רמות גבוהות יותר של ההורמון בטא HCG. בנוסף, בהיריון קיימת רגישות מוגברת לריחות, שעשויה להחריף את הבחילות. אלונה הגיעה לטיפול במרפאה לרפואה סינית לפני שהרתה שוב, מתוך רצון להכין את הגוף ולנסות למנוע אותן עד כמה שניתן.

    הרפואה הסינית מתייחסת להיבטים ייחודיים של הבחילות בהריון. כדי לברר את מקור הבחילות יתעניין המטפל במאפייני הבחילות, בעיתוי שלהן ביום, בסוגי המזונות שמעוררים או מרגיעים אותן, ובמצב הבריאותי הכללי של המטופלת. את הבירורים האלה משלימים באמצעות בדיקה חיצונית של הגוף, שכוללת בדיקת לשון, דופק ולעתים גם בטן. אחרי הבדיקות המקיפות קובעים את האבחנה ואת הטיפול באמצעות דיקור או צמחי מרפא - ואת ההנחיות התזונתיות.
    ההיבט הראשון באבחנה ובטיפול קשור בחולשת אנרגיה וחולשה של מערכת העיכול, הנגרמת, בראייה הסינית, מפעילות מוגברת של הקיבה לייצר דם ו-Qi (אנרגיה זמינה) בשליש הראשון של ההיריון. כשמערכת העיכול חלשה מלכתחילה, הדבר יוביל לחולשה ועייפות, להאטה בפעילות מערכת העיכול, ולתקיעות מזון המתבטאת בבחילות. במקרה זה מומלץ לצרוך מזון מבושל, ירקות מאודים ודגנים מלאים, ולהמעיט בלחם וסלטים טריים. מומלץ לצרוך מרקים פשוטים כמו ירקות, עוף, בטטות ודלעת. להמלצות תזונה לחיזוק אנרגיה ומערכת עיכול

    ההיבט השני מתייחס להצטברות אפשרית של לחות או ליחה, שמתבטאים בעייפות, בתחושת כבדות, בעלייה באחוזי השומן בגוף ובהצטברות נוזלים. הלחות מאפיינת את תחילת ההיריון ונגרמת מהפעילות ההורמונלית. היא יוצרת תחושת מלאות, חוסר תיאבון, בחילות והקאות בעיקר של נוזלים בהירים. הלחות היא ההסבר הסיני להעדפה שקיימת אצל נשים רבות לאכול אוכל יבש כמו קרקרים וצנימים, שבראייה הסינית מאזנים את הלחות. לנשים שסובלות מלחות מומלץ להימנע מאכילה של מזונות כגון קמח לבן, חלב, פיצוחים ופירות הדר, שלפי הראייה הסינית מעלים את הלחות בגוף. להמלצות תזונה לסילוק לחות וליחה.
    אפשרות שלישית היא חסימה באיזור הבטן העליונה והסרעפת, שנוצרת מגורמים גופניים כמו האטה בפעילות מערכת העיכול והצטברות של ליחה, או כתוצאה מגורמים נפשיים כמו מתח, חרדה או דאגה. במקרה זה האישה יכולה להרגיש גם תחושת מועקה בחזה, כאבים בשכמות ומתחת לצלעות, ותחושה כללית של מתח וחוסר הנאה. פעילות גופנית טובה מאוד להקלה על מצב כזה. על פי רוב, אישה שרגילה לפעילות גופנית יכולה להמשיך בפעילות, אך יש לזכור שבהריון מתרחשים שינויים בנפח הדם ועומס גדול יותר על הלב. לכן מומלץ להתאמן באופן מתון יותר, לשתות הרבה במהלך האימון ולהיות קשובה לתחושות הגוף בזמן ולאחר האימון. אם האישה אינה רגילה לפעילות גופנית או אם קיים אצלה ספק לגבי הפעילות שהיא עושה, מומלץ לה להתייעץ עם הרופא המטפל. להמלצות תזונה לניקוי כבד

    היבט רביעי, ייחודי לרפואה הסינית, הוא בירור לגבי מידת החום הפנימי של האישה, שעולה פעמים רבות בזמן היריון. נשים רבות מתלוננות שחם להן יותר, בעיקר בשלבים המתקדמים יחסית של ההריון. בתחילת ההיריון תחושת החום יכולה להתבטא בתחושת רעב מתמדת, בעצבנות, בחוסר שינה ובחוסר מנוחה. עליית החום הייתה האבחנה העיקרית של אלונה, והנושא שאובחן וטופל לפני שנכנסה להיריון השני. החום הפנימי אצלה התרכז בקיבה ובמערכת העיכול, והתבטא גם בדלקות בחניכיים, בשינה טרופה וקלה ובנטייה לטחורים מדממים.

    אלונה עברה טיפול משולב שכלל דיקור והנחיות תזונה, שמצליח להקל את הבחילות אצל רוב הנשים ההרות. בין הנקודות שנעזרנו בהן בטיפול הייתה גם הנקודה Pc-6, שנמצאה יעילה במחקרים רבים כנקודה המטפלת בבחילות בהיריון. הנקודה נמצאת במרחק שלוש אצבעות מקפל כף היד, במרכז האמה, ואלונה קיבלה הנחיה ללחוץ עליה כל פעם שחשה בחילה. ניתן להפעיל את הנקודה גם באמצעות מגנט או בהשארת כדור קטן או חרוז. הנחיות התזונה לאלונה היו להימנע ממאכלים חריפים, שומניים ומתוקים, מאלכוהול, מבשר אדום וממזון תעשייתי או מעובד. הומלץ לה על שתייה מרובה ואכילה לעיתים תכופות במשך היום, כדי לא להגיע למצב של רעב. במצבים כאלה גם לא מומלץ לשתות חליטה של ג'ינג'ר. על אף שהוא אכן אחד התבלינים שעוזרים לבחילות בדרך כלל, אבל הוא גם בעל אופי חם, ויכול להחריף את החום הפנימי.

    את ההיריון הבא עברה אלונה בצורה סבירה. הבחילות הופיעו, כצפוי, אבל הן היו נסבלות, ולוו בהקאות בודדות. אלונה לא נזקקה לאשפוז והעלייה שלה במשקל הייתה הדרגתית וטובה. כשנפגשנו לאחר הלידה היא חייכה ואמרה, "אתה יודע, אני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל בעלי ואני שוקלים להביא לעולם ילד נוסף".

     הנחיות כלליות לטיפול בבחילות בהריון

    • מומלץ לאכול פעמים רבות במהלך היום, מנות קטנות בכל פעם. מומלץ לאכול לפני שחשים רעב, ולהימנע מדילוג על ארוחות.
    • מומלץ להרבות בשתיית מים.
    • חשוב מאוד להקפיד על מנוחה.
    • מומלץ להעדיף מאכלים פשוטים וקלים, ולהימנע ממזון חריף, מטוגן, מתובל מדי או בעל ריח חזק. התרחקי מריחות בישול חריפים, ובקשי ממישהו אחר שיבשל עבורך בתקופה הזאת.
    • לימון או ג'ינג'ר יכולים לעזור בבחילות. הכיני חליטה של ג'ינג'ר בכוס מים רותחים, והוסיפי מעט לימון ודבש. אפשר לנסות גם לשתות לימונדה או לאכול מלון.
    • מומלץ להימנע מאוכל חריף, שומני או כבד, ולהעדיף מזונות תפלים ללא ריח דומיננטי.
    • לארוחת הבוקר יש חשיבות מיוחדת, היות שבבוקר רמות הסוכר נמוכות. לפני השינה מומלץ לאכול מזונות עם ערך תזונתי רב ופחמימות מורכבות שמתפרקות לאט יותר. מומלץ לשים ליד המיטה קרקרים יבשים, קורנפלקס או ברנפלקס למקרה של תחושת רעב במהלך הלילה.

    לכתבה באתר NRG של מעריב לחץ/י כאן
     

    נכתב ע"י אביב מסינגר , 4/10/2010
    תגובות הוסף תגובה
    תחום הריון
    מאמרים בנושא הריון
    לקבלת עדכונים
    ייעוץ

    טופס הייעוץ של "בריאת" מזמין אותך לקבל הכוונה אישית מאחד ממטפלי המרפאה.
    לטופס 3 שלבים פשוטים וקלים למילוי, בסופו תקבל\י מענה בטלפון, במייל או בפקס, על פי בחירתך.

    למילוי הטופס
    דברו איתנו...
    03-7447-555