בריאת | תזונה לחיזוק כליות
  פוריות האישה | רפואה סינית
 
 
 



 
 


שאלות הגולשים
 
 
 
  דף הבית      תזונה      תזונה סינית       תזונה לחיזוק כליות

תזונה לחיזוק כליות

הכליות הן איבר חשוב ומרכזי ברפואה הסינית, שמהווה את הבסיס החומרי והאנרגטי של הגוף. בכליות מאוחסנים החומרים הבסיסיים ביותר בגוף שהם הג'ינג (Jing), ה-Yin וה- Yangהראשוניים, וה-Qi (צ'י) הראשוני:
• הג'ינג (Jing) – התמצית של הגוף, החומר בסיסי ביותר בגוף, שקשור באופן ישיר לתהליכי הפוריות וההתפתחות של האדם. מהג'ינג מיוצרים תאי הזרע והביציות, והוא משפיע על תפקוד השחלות, ההתפתחות, ההתבגרות והזקנה.
• ה-Yin וה-Yang הראשוניים של הגוף הם המים והאש הבסיסיים, שמהם נובעים כל תהליכי הגוף וכל שאר החומרים של הגוף, ובכלל זה האיברים, השלד והשרירים.
• ה-Qi (צ'י) הראשוני הינו האנרגיה הראשונית שמשתתפת בכל תהליכי החיים, ה"ניצוץ" שמפעיל את כל שאר הפעולות.

לכליות תפקידים רבים, ובהם:
• אחראיות על תהליכי הפוריות והרבייה: על השחלות, האשכים, תאי הזרע, הביציות, והתהליכים ההורמונאליים שקשורים בהם.
• אחראיות על ההתפתחות השיכלית והמוטורית של התינוק והילד, ההתפתחות המינית וההתבגרות של בני העשרה, ושמירה על האדם בבגרותו.
• שולטות על משק המינרלים בגוף, ובכלל זה על בניית העצם ושימורה.
• אחראיות על משק הנוזלים בגוף, על יצירת השתן והפרשתו.
• משתתפות בתהליך הנשימה, ו"מושכות" את האוויר כלפי מטה.

הגורמים לפגיעה בכליות:
הכליות נפגעות בעיקר מפעילות יתר ומהתשה. תקופות ארוכות של מתח ופעילות יתר, חוסר שינה וחוסר הזנה, פעילות מינית מוגזמת ומחלה מתמשכת הם הגורמים העיקריים להחלשת הכליות.
בחולשה של הכליות נראה את התופעות הבאות:
• בעיות פוריות: ספירת זרע נמוכה, איכות ביציות נמוכה, תת פעילות של השחלות, תגובה ירודה של השחלות לטיפול הורמונאלי, הופעה מוקדמת של סימני גיל המעבר (מנפאוזה).
• עייפות וחולשה כללית: חולשת שרירים, עייפות כרונית, תסמונת העייפות הכרונית (CFS), מערכת חיסונית חלשה, תת פעילות או פעילות יתר של בלוטת התריס (היפותירואיד או היפרתירואיד), קוצר נשימה ואסטמה (בעיקר עם קושי להכניס את האוויר).
• בעיות בשלד: כאבי גב כרוניים, כאבי ברכיים,  דלדול במסת עצם (אוסטיאופורוזיס), בעיות בבלוטת יתרת המגן (פאראתירואיד).
• הזדקנות מוקדמת, ירידה בשמיעה, טיניטוס, ירידה כללית בחיוניות ובתפקוד החושים.
• בעיות בשתן: שתן רב, בריחת שתן, טפטוף במתן שתן, קימה מרובה לשתן בלילה, דלקות בשלפוחית שתן, אצירת שתן.

דגשים תזונתיים לחיזוק הכליות:
הבסיס של עקרונות התזונה היא "תזונה מחזקת Qi (צ'י) ומערכת עיכול". דגשים נוספים:
• אכילה של חלבון, ובעיקר חלבון מהצומח– צריכה מרובה של קטניות שהן המקור הטוב ביותר לחלבון מהצומח. מומלצות במיוחד: שעועית שחורה ולבנה, אזוקי, מאש, סויה, עדשים מכל הסוגים ובעיקר שחורים.
מעניין לציין שעל פי תורת החותמות הצורה האופיינית של השעועית זהה לצורה של הכליה, מה שמרמז על הקשר ביניהן ועל היכולת של השעועית לחזק את הכליות.
עוד על תורת החותמות ניתן לקרוא ב "אנרגטיקה של המזונות"
• אכילה של שורשים ופקעות– בטטה, סלק, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, תפוחי אדמה, ארטישוק ירושלמי, צנון, צנונית, קולורבי.
• מאכלים נוספים: פטריות לבנות, פטריות שיטאקי, נבטים, ערמוני מים, ספירולינה, שעועית ירוקה, לוביה, טופו, אורז מלא, אורז בר, אוכמניות, חמוציות, טחינה, חלבה, זיתים (בעיקר שחורים).
• אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, זרעי שומשום, שומשום שחור, גרעיני דלעת, גרעיני חמנייה.
• חלבון מהחי: בשר הודו, מח (ציר) עצם, ביצה, יוגורט (ביו).
• צריכה של מאכלים מהים – דגי ים, אצות (היג'יקי, וואקמה, נורי), סרדינים.

כאשר קיים מצב של חום (כתוצאה מחוסר Yin) חשוב להימנע ממזונות בעלי אנרגיה חמה: בשר אדום, נקניקים, מזון מעובד ותעשייתי, קפה, אלכוהול,  אוכל חריף, מטוגן, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומר מייצב, מונוסודיום גלוטומוט, ממתיקים מלאכותיים, סוכרים ומתוק.
כאשר קיים מצב של קור (חוסר Yang) יש להימנע מריבוי צריכה של מאכלים קרים, כמו מוצרי חלב, ירקות חיים, גלידות, פירות קיץ, אוכל קר מהמקרר, ולהעדיף מזונות מבושלים, אפויים, וחמים בטמפרטורה.

הערות חשובות:
1. המלצות התזונה המובאות כאן מתייחסות לחולשה של הכליות על פי הרפואה הסינית, ואינן מתייחסות לאי ספיקת כליות מערבית, שהינו מצב רפואי מורכב המחייב מעקב רציף אחר כמות החלבון, משק המינרלים והאלקטרוליטים בגוף והעומס על הכליות.
2. צריכת הסויה והטופו היו במרכז תשומת הלב של העיתונות הכתובה בארץ, עקב אזהרה שהתפרסמה על כמות הסויה שניתן לצרוך ביום. הסויה והמוצרים המיוצרים ממנה (טופו, מיסו, חלב סויה, גבינות ומעדנים על בסיס סויה) מכילים פיטואסרוגנים, שהינם חומרים צמחיים הדומים במבנה שלהם להורמון הנשי אסטרוגן, ומחקים במידה מסוימת את פעולתם הכימית. מבחינה סינית סויה ומוצריה מחזקת Yin ומלחלחת. היא בעלת אנרגיה קרירה.
כך שמבחינה סינית הסויה מתאימה לאנשים הסובלים ממצב של חום, כמו למשל  נשים בגיל המעבר, שם הסויה הוכחה כמפחיתה את התסמינים של גיל המעבר כמו גלי החום, ההזעות, היובש ובעיות השינה. הסויה, אם זאת, אינה מומלצת לגבר בגיל המעבר למשל, שסובל מבעיות של אי אונות, תחושות קור ועייפות.
כדאי לזכור שסויה ומוצריה נמצאים בשימוש נרחב מאוד בסין וביפן, ומחליפים את צריכת החלב של המערב. רמות דלדול העצם במזרח נמוכות באופן משמעותי מאשר במערב, והצריכה הרבה של סויה לא גורמת שם להתפתחות מוקדמת, כפי שהמזון המהיר והתעשייתי גורמים במערב.
לגבי ילדים, יש לצרוך מוצרי סויה במידה, היות והפיטוהורמונים עלולים להקדים את ההתפתחות המינית של הילד, או לשנות את המערך ההורמונאלי של המתבגר או המתבגרת.

תגובות הוסף תגובה
 
 
   
   
      
 
 
 
 
 

 
ברודצקי 43 רמת אביב ת"א 69052 טל' 03.7447555 פקס 03.7447666  
 
 
ביטויים נפוצים :
איזון הורמונלי סימפיזיוליזיס כאבים אחרי ניתוח קיסרי כאב ראש בהריון כאבי ביוץ חזקים כאבי ביוץ
וסטיבוליטיס הגברת חלב אם גודש בחזה הנקה גודש בחזה אדנומיוזיס טיפולי פוריות טבעיים
טיפול בכאבי מחזור רירית דקה רירית הרחם רירית רחם דקה טיפולי IVF הפלות חוזרות
PCO PCOS הקאות בהריון כאבי גב בהריון כאבי אגן בהריון ספירת זרע נמוכה
שיפור איכות הזרע שחלות פוליציסטיות טיפול אנדומטריוזיס והריון אנדומטריוזיס השרשה הריון השתרשות ברחם
השתרשות עובר השרשה דימום השתרשות דימום סימני השתרשות כאבי השתרשות השתרשות העובר
השרשה השתרשות דיקור סיני פוריות דיקור סיני לפוריות רפואה סינית פוריות פוריות רפואה סינית
אביב מסינגר גלי חום בגיל המעבר דימום לא סדיר תסמונת קדם וסתית כאבי מחזור חזקים תזונה נכונה בהריון
תזונה לנשים בהריון AMH FSH גבוה רזרבה שחלתית נמוכה רזרבה שחלתית אין ביוץ
ביוץ לא סדיר
לק"י שיווק באינטרנט - בניית אתרי אינטרנט , קידום אתרים
כל הזכויות שמורות © בריאת, בריאת בגוגל+
התוכן באתר מוגש כשירות על ידי צוות "בריאת". ניתן להשתמש בתוכן לאחר קבלת אישור בכתב ממרפאת "בריאת" ובלבד שיצויין במפורש מקורו ויצורף קישור לכתבה המקורית.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית. הוא אינו מחליף ייעוץ רפואי פרטני, והוא נועד לשירות ולידע כללי בלבד.